CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 3 August 2011

UPSI...!!!aKu DaH dATanG

Tanggal 29 Mei merupakan hari yang bersejarah dan penuh bermakna bagiku.Kenapa saya kata macam itu...sebab hari itu merupakan hari pendaftaran masuk ke Universiti Pendidikan Sultan Idris(UPSI).Alangkah gembiranya tidak terkata.... :)

Kedudukan UPSI yang terletak di Tanjung Malim dan berdekatan dengan tempat tinggal saya menyebabkan saya memilih untuk menyambung pelajaran di sini.Alhamdulillah.....saya telah terpilih ke UPSI. Tanjung Malim terletak betul-betul di sebelah utara Sungai Bernam. Sungai Bernam menjadi garis sempadan antara negeri Perak dan Selangor. Dalam peta, Ulu Bernam dan Tanjung Malim hampir pada titik koordinat yang sama. Tanjung Malim terletak di laluan utama yang menghubungkan Ipoh dan kuala Lumpur sekiranya tidak menggunakan lebuh raya.
Tempat yang berhampiran dengan Tanjung Malim ialah Ulu Bernam, Kalumpang, Ketoyong, Behrang, Behrang Ulu, Kampung Kelawar dan Slim River.

       Terima kasih UPSI... :)

Sebelum bertolak saya telah memastikan semua dokumen telah lengkap bagi memastikan semuanya berjalan lancar.Ibu saya turut berasa gembira mendengar berita kemasukan saya ke UPSI. Tanjung Malim mempunyai kemudahan asas yang lengkap.Jika dilihat perkhidmatan seperti kereta api,bas,dan teksi sangat mudah untuk didapati.

Stesen keretapi Tanjung Malim merupakan sebuah stesen keretapi yang terletak di utara Tanjung Malim, negeri Perak, Malaysia. Selama ini stesen ini menyediakan perkhidmatan KTM Antarabandar dan Komuter. Stesen ini dibuka pada 1 Jun 2009, sebagai hentian terakhir dalam khidmat shuttle Rawang-Tanjung Malim (dahulunya shuttle Rawang-Kuala Kubu Bharu).
Stesen ini terletak dilalui oleh tiga batang landasan dengan tiga platform. Selain kemudahan tiket dan kemudahan asas, stesen ini dilengkapi ruang untuk penghuni pentadbiran, serta "kiosk" dan jejantas tambahan (yang digabungkan dengan jejantas untuk pengguna Komuter sahaja) bagi pejalan kaki yang hanya mahu melintas landasan. Stesen ini juga menyediakan kemudahan asas untuk penumpang kurang upaya. Pintu masuknya di timur laut menghadap jalan cabang yang membawa ke arah barat ke pusat bandar Tanjung Malim.

Satu platform sisi dan satu platform tengah stesen ini ditetapkan sebagai Platform 1 (bersempadan dengan bangunan stesen utama di barat, untuk menaiki kereta api ke arah utara), Platform 2 (di timur, untuk menaiki kereta api ke arah selatan), dan Platform 3.
Stesen Bas Tanjong Malim ini terletak di tengah-tengah pekan Tanjung Malim. Selain syarikat bas Starcouch, terdapat juga beberapa buah syarikat bas lain yang menawarkan perkhidmatan bas di stesen ini. Selain itu, disini juga terdapat Jabatan Pendaftaran Negara yang berada di tingkat atas stesen. Stesen ini juga mempunyai surau, tandas dan beberapa buah kedai untuk keselesaan pengguna.




Stesen kereta api Tanjung Malim


Stesen bas Tanjung Malim

0 comments:

Post a Comment